
Одржан стручни скуп у Новом Саду: Имплементација Закона о изменама и допунама Закона о стечају
Агенција за лиценцирање стечајних управника у сарадњи са Привредном комором Србије, Регионалном привредном комором Нови Сад и Пројектом за правну реформу ГИЗ организовала је стручни скуп на тему „Имплементација Закона о изменама и допунама закона о стечају“, који је одржан 10. октобра 2014. године у Регионалној привредној комори Нови Сад.
Присутни стечајни управници и стручњаци из области стечајног права, као и представници привредних друштава имали су прилике да се упознају са Законом о изменама и допунама Закона о стечају, који је у примени од 13. августа 2014. године, и којим су предвиђен бројне новине у стечајном поступку и стечајној материји, попут дефинисања исплатних редова, статуса повезаних лица у стечају, улоге и овлашћења одбора поверилаца, статуса разлучних и заложних поверилаца, пријава потраживања поверилаца, планова реорганизације и УППР-ова и др.
Након поздравних речи организатора, Иване Матић, в.д. директора Агенције за лиценцирање стечајних управника и Јелене С. Станков из РПК Нови Сад, предавање на тему „Улога стечајног судије и осталих органа стечајног поступка по Закону о изменама и допунама Закона о стечају“ одржала је Љиљана Павловић, председница Стечајног одељења Привредног суда у Београду.
Са позитивним освртом на значајне измене законских решења у новом Закону, пре свега на чињеницу да су повезана лица, као повериоци, сврстана у четврти исплатни ред, судија Павловић похвалила је увођење комуникације електронском поштом, између суда и стечајних управника, што значајно убрзава стечајни поступак, повезује се са ЕРС програмом и најављује нови начин избора стечајног управника. Нагласила је, такође, да су рокови сада преклузивни, јасно је дефинисан почетак примене плана реорганизације, промењена је законска садржина изјаве повериоца, која ће од сада имати садржину обавезујуће изјаве.
Кључне измене у стечајној материји обухваћене Законом о изменама и допунама Закона о стечају, представила је мр Ивана Матић, в.д. директора АЛСУ из Београда, од којих је међу најзначајније навела:
- Повезана лица не могу бити чланови одбора поверилаца и сврставају се у четврти исплатни ред како би се спречила злоупотреба и прегласавање стечајних поверилаца од стране повезаних лица,
- Уводи се обавеза објављивања тромесечних извештаја о току стечајног поступка како би се повећала транспарентност и омогућио једноставан увид заинтересованим лицима,
- Ограничава се ниво предујма за микро-привредна друштва како би се олакшало отварање стечајног поступка и спречило нереално одређивање висине предујма,
- Онемогућава се директан избор стечајног управника од стране судије услед чињенице да је у пракси изузетак који је Закон о стечају дозволио, постао правило,
- Уводи се легитимација за стечајне управнике,
- Укида се рок за подношење захтева за издавање лиценце,
- Утврђују се права и обавезе заложних поверилаца, при чему они не гласају о плану реорганизације, али се њихова права не могу мењати или умањити планом реорганизације,
- Убрзава се поступак реорганизације – Прецизира се дан почетка примене плана реорганизације као дан правоснажности решења о потврђивању плана реорганизације, чиме се решења примењена у пракси усклађују са законским решењем,
- Придаје се већи значај унапред припремљеном плану реорганизације,
- Смањују се трошкови,
- Укида се обавеза добијања сагласности Комисије за заштиту конкуренције приликом подношења плана реорганизације, осим у случају планова реорганизације код средњих и великих привредних субјеката, чиме се значајно смањују трошкови поступка,
- Поједностављује се поступак оглашавања.
Такође, Матић је навела да је уведено и низ измена усмерених на отклањање уочених проблема у пракси, попут:
- обавеза пружања потребних података,
- обавеза обавештавања суда и СУ о постојању јемства,
- обавеза обавештавања о свакој наплати од јемца и
- обавеза обавештавања јемца о поднетој пријави потраживања,
- могућност исправке закључка о листи утврђених и оспорених потраживања,
- извршено је низ измена у области међународног стечаја.
Ивана Матић је истакла да су циљеви Закона о изменама и допунама Закона о стечају:
- Повећање транспарентности и спречавања злоупотреба
- Повећања права поверилаца
- Отклањање уочених проблема у пракси
- Повећање степена намирења поверилаца и смањење трошкова стечајног поступка
Након дискусије, госпођа в.д. директора Агенције се захвалила свима, на драгоценој помоћи и подршци стечајних управника и стручне јавности, током јавне расправе и упутила захтев свима да и надаље достављају предлоге, сугестије и мишљења, како би се донела сва остала пратећа подзаконска акта. У циљу што квалитетнијег представљања новина у овом Закону, професије стечајног управника, као и начина спровођења и окончања стечајног поступка, Агенција за лиценцирање стечајних управника ће у сарадњи са партнерима наставити и у наредном перидоду да одржава овакве стручне скупове зарад информисања јавности, а пре свега поверилаца у стечајном поступку о њиховим правима и обавезама.